Art. 1 Grondwet in raadszaal!

2 september 2015

Art. 1 Grondwet in raadszaal!

Al een aantal jaren ijveren de VNG (Vereniging Nederlandse Gemeenten) en Amnesty International ervoor dat in elke raadszaal in Nederland de tekst van het belangrijkste artikel van onze Grondwet, artikel 1, wordt aangebracht. Deze tekst luidt: "Allen die zich in Nederland bevinden, worden in gelijke gevallen gelijk behandeld. Discriminatie wegens godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht of op welke grond dan ook, is niet toegestaan."

Dit artikel wordt dan ook wel het antidiscriminatiebeginsel genoemd, en is niet voor niets het eerste en dus belangrijkste artikel. Het is de basis voor heel onze samenleving en de gehele wetgeving. Niet alleen de Grondwet, maar alle wetten zijn erop gebaseerd. Het was ook de basis voor de Amerikaanse Burgeroorlog omdat de Amerikaanse grondwet direct is afgeleid van de oudere Nederlandse wetten.

De laatste twintig jaar is het verbod op discrimineren in Nederland echter steeds meer onder druk komen te staan. Vandaar dat VNG en Amnesty hier doorlopend aandacht voor vragen.

Gelijk na het aantreden van de nieuwe SP fractie in de gemeenteraad is aan de burgemeester gevraagd of ook Lelystad hieraan gehoor zou willen geven. Tenslotte zijn de grondbeginselen van de SP ook op gelijkwaardigheid van alle mensen gebaseerd. Zie deze tekst uit ons beginselprogramma 'Heel de mens':

“Een beschaafde samenleving vereist de fundamentele erkenning dat alle mensen gelijkwaardig zijn. De een is nooit méér dan de ander. Willen we iedereen op deze manier bejegenen dan vereist dat de aanwezigheid van brede tolerantie in de hele samenleving, en de afwezigheid van enerzijds elke vorm van discriminatie en achterstelling en anderzijds de ongemotiveerde bevoordeling van sommigen.”

Eerst was er bij de burgemeester wat terughoudendheid over het nut hiervan, maar in de laatste algemene beschouwingen werden door verschillende partijen zulke verwerpelijke discriminerende teksten over asielzoekers en vluchtelingen uitgesproken, dat zij al snel daarna contact opnam om te zeggen dat het nu inderdaad tijd werd om dit plan uit te voeren.

En gisteravond, bij de eerste vergadering van de gemeenteraad na het politieke reces, prijkte deze tekst dan ook prominent en fraai uitgevoerd bij de deuren van de raadszaal, zodat iedereen die de zaal betreedt deze vanzelf passeert.

De reacties waren gemengd. Bijval van de vooral oudere partijen die het bestrijden van discriminatie ook hoog in het vaandel hebben staan, boos en onaangenaam getroffen van de partijen die zich baseren op de gedachten van Fortuijn en Wilders die geen mogelijkheid onbenut laten om buitenlanders en Nederlanders waarvan de ouders van buitenlandse afkomst zijn rechten en mogelijkheden te ontzeggen.

Een mooi succes van de SP bij het begin van het nieuwe politieke seizoen!