Nieuwbouw voortgezet onderwijs Lelystad

5 april 2017

Nieuwbouw voortgezet onderwijs Lelystad

Van het begin af aan heeft de SP zich verzet tegen de plannen van de SVOL. Het plan begon met 2 gebouwen, een vmbo gebouw aan de ene kant van de stad en een gebouw aan de andere kant van de stad met Havo/vwo. 'Wij' van de havo, 'zij' van het vmbo.

Allerlei onderzoek heeft uitgewezen, dat zowel leerlingen als docenten zich minder prettig voelen in een te massale school. Overal in Nederland is men dus ook weer bezig om al die grote scholen onder te verdelen in kleine eenheden en in Lelystad denkt men dit wiel nog eens te kunnen gaan uitvinden?

Al vanaf de jaren 80 van de vorige eeuw heeft men in onderwijsland onderzoek gedaan. Daar komen een aantal belangrijke zaken uit: leerlingen presteren slechter op grote scholen (>1000 leerlingen), leerlingen presteren slecht wanneer zij hun schoolomgeving als onveilig beschouwen en leerlingen voelen zich minder veilig als zij op een grote school zitten.

Bovendien zijn er een aantal plannen in diverse stadia zoals de doorlopende leerlijn vmbo - mbo en de cito toets die na klas 2 van het voortgezet onderwijs gaat plaatsvinden.

Als deze ontwikkelingen doorgang vinden, betekent dat dat het onderwijsconcept daarop aangepast moet worden. Het huidige voorstel is daar niet op voorbereid, sterker nog: het voorliggende concept loopt achter op deze ontwikkelingen. Ook zien we het Finse model als ons voorland, in dit model zijn de klassen niet meer ingericht op niveau en jaarlaag maar bepaalt de leerling zijn eigen onderwijstraject. Dit onderwijsconcept loopt dus achter de feiten aan.

Ruim 1,5 jaar heeft de SP alleen gestaan in deze zorgen, geen andere raadsfractie had zich waarschijnlijk überhaupt verdiept in de consequenties. Van benen op tafel sessie naar benen op tafelsessie zijn er verregaande besluiten genomen waarvan de SP altijd heeft gezegd dat dit in de openbaarheid in de raadszaal thuishoort.

De raad gaat niet over het onderwijsconcept, helaas. Waar we echter wel over gaan, is over de huisvesting en via die weg kunnen we misschien nog enige reparatie doen.

Na al die tijd roepende in de woestijn te zijn geweest, kwam er toch beweging in het huisvestingsplan en zo ontstond een nieuw idee, een campus. Maar wat is een campus met  een 2 gebouwen plan waarbij er in onze ogen 2 leerfabrieken ontstaan met in ieder gebouw 2000 leerlingen? Dat er deelscholen zullen worden gevormd van ieder max 250 leerlingen, zoals de SVOL ons vertelt, is wat ons betreft een wassen neus als dit in twee gebouwen moet worden gerealiseerd.

Dat er iets moet gebeuren snappen wij als SP natuurlijk maar al te goed. Zowel gebouwtechnisch als qua klimaat en milieu zijn de huidige gebouwen reeds enige tijd toe aan op zijn minst een grondige opknapbeurt.

Omdat zo'n opknapbeurt een behoorlijke investering vergt, kiezen wij liever voor een duurzame oplossing: nieuwbouw volgens bouwbesluit 2018

De SP heeft een amendement ingediend dat aansluit op het idee van een campus en deelscholen, echter in minimaal 4 aparte gebouwen en dat de nieuw te bouwen gebouwen worden beperkt tot maximaal twee bouwlagen voor het geven van onderwijs. Op deze wijze hoopt de SP de kleinschaligheid en veiligheid ook fysiek te borgen.