WOB-verzoek over OV-concessie

19 februari 2020

WOB-verzoek over OV-concessie

Om meer te weten te komen over de nieuwe OV-concessie in Lelystad en Flevoland hebben Peter van der Wal en Dimitri Sessink, fractie-assistenten van respectievelijk GroenLinks en de SP in Lelystad, een WOB-verzoek ingediend bij de Provincie Flevoland. Per september 2021 zal het stadsvervoer overgaan van Arriva naar Keolis Nederland, maar veel is nog niet bekend.

Eind september 2019 is bekend gemaakt dat met ingang van september 2021 Keolis Nederland het stadsvervoer in Lelystad zal gaan verzorgen. Ook zullen zij per december 2023 verantwoordelijk zijn voor het streekvervoer in Flevoland, Gelderland en Overijssel. De dienstregeling zal een uitvloeisel zijn van een openbare aanbesteding die vanaf het moment van ingang niet meer valt onder de gemeente Lelystad, maar onder verantwoording van de provincie Flevoland. Afgelopen december bereikten ons geluiden over de nieuwe dienstregeling, die we graag willen onderzoeken.

Informatie over de OV-concessie

Om onze controlerende taak als raadsfracties te kunnen uitvoeren, dienen we vanzelfsprekend over de daarvoor benodigde informatie te beschikken. Omdat het aanbestedingsdocument nergens vindbaar is, hebben we navraag gedaan bij onze collega’s in de Provinciale Staten. Tot onze teleurstelling bleek het document niet openbaar beschikbaar. Hierop hebben we vandaag een verzoek om informatie ingediend bij de provincie Flevoland op basis van de Wet openbaarheid van bestuur (WOB).

Met de concessie-documenten hopen we duidelijkheid te krijgen in hoeverre de wensen die de gemeente Lelystad heeft aangeleverd, erin zijn opgenomen. Daarnaast krijgen we inzage in de wijzigingen die de nieuwe dienstregeling tot gevolg zal hebben. Tenslotte is de nieuwe dienstregeling nu nog niet in beton gegoten, zodat waar noodzakelijk nog wijzigingen aangebracht kunnen worden.

Busvervoer is belangrijk voor veel Lelystedelingen

Voor onze fractie is het belangrijk dat mensen die zijn aangewezen op het busvervoer in Lelystad dit zo dicht mogelijk bij hun woning kunnen gebruiken. Wij vinden het belangrijk dat straks met de komst van deze vervoerder er een goede dienstregeling wordt gepresenteerd. Ook vinden wij het belangrijk dat straks bussen frequent rijden en dat er geen lijnen gaan verdwijnen uit het stadsbeeld.

Wij zijn enorm benieuwd naar de reactie die we op ons WOB-verzoek zullen ontvangen. Volgens deze wet mag het maximaal vier weken duren voor we deze in ons bezit gesteld krijgen, dus we wachten in spanning af. Wel willen we graag de fijne samenwerking met en steun van onze collega’s van GroenLinks Lelystad benadrukken.