Reactie SP bij bespreking van de begroting 2020-2023

5 november 2019

Reactie SP bij bespreking van de begroting 2020-2023

Tijdens de raadsvergadering van 5 november 2019 heeft onze fractievoorzitter, Alexander Sprong, de reactie van de SP over de begroting 2020-2023 verwoord in het onderstaande betoog.

Voorzitter,

Vanavond bespreken wij een meerjarig sluitende begroting beter gezegd: meerjarig sluitend op financieel gebied.
Hoewel de inkomsten en uitgaven aan het eind van de begrotingsperiode van 4 jaar met elkaar in evenwicht zijn, is Lelystad dat nog niet.

Om de vergelijking nog maar even door te trekken; we doen als gemeente een flinke greep in de spaarpot, of de reserves zoals u wilt. Maar dit is niet genoeg om de tekorten die de gemeente heeft op te lossen.
Lelystad lijdt zwaar onder de decentralisaties zoals de jeugdzorg. Een operatie waarbij de regering tegelijk een miljoenen bezuiniging op ons heeft afgeschoven.

Ook op de algemene bijdrage die de gemeente krijgt, wordt flink bezuinigd. De SP vindt het niet uit te leggen dat, terwijl Den Haag miljarden overheeft, op ons als gemeente nog eens extra wordt bezuinigd.
En dat alleen maar, omdat wij dat ooit zo hebben afgesproken.
Het is de “samen trap op – trap af” afspraak die ons tot nog meer bezuinigingen dwingt.

Zoals ik al zei voorzitter,
De inkomsten en uitgaven van deze begroting zijn aan het einde van deze periode in evenwicht. Maar Lelystad is dat nog niet. De stad groeit langzaam en veel mensen doen hun uiterste best om er zelf én voor ons allemaal iets moois van te maken. De SP gelooft ook dat dit gaat lukken, maar de bezuinigingen komen nu extra hard aan.

De SP is dan ook blij dat het college, samen met de inwoners, heeft geprobeerd de bezuinigingen zo verstandig mogelijk te verdelen. Ook heeft het college naar nieuwe inkomsten gezocht zodat de bezuinigingen waar mogelijk beperkt konden blijven.

Toch zijn er moeilijke keuzes te maken.
Hierbij moet ik terugdenken aan de bijeenkomst in de “Waterbever” in de Waterwijk. In een zaaltje in het buurthuis sprak de wethouder samen met een aantal ambtenaren met geïnteresseerde bewoners. Het was een klein groepje, maar daardoor leerden we bewoners wel wat beter kennen.

Er waren twee wat oudere dames.  De ene vertelde hoe belangrijk het voor haar was dat ze boeken kon lenen en de andere hoeveel ze heeft aan het buurthuis om achter de geraniums vandaan te komen. Maar ze waren ook reëel, als het wat minder moest of anders, dan moest dat maar.
Helemaal afschaffen zou echter een hele grote invloed op hun levens hebben.

Als wij de begroting lezen, zien we dat het college deze gesprekken niet vergeten is. Er worden pijnlijke keuzes gemaakt, maar er is ook gekeken naar wat dit uiteindelijk voor de mensen in de stad betekent.  Er is geprobeerd om te voorkomen dat door het sluiten van voorzieningen er mensen “door de bodem zakken” of dat we waardevolle netwerken afbreken die we niet makkelijk weer kunnen opbouwen.

Ik stel het misschien nu wat simpel voorzitter….
Maar de SP laat liever als er in de toekomst weer extra geld is, het gras extra maaien en een pleintje opnieuw bestraten,
als dat betekent dat we dan niet een Lelystedeling hoeven op te tillen die anders door spreekwoordelijke bodem was gezakt.

Dank u wel.