Petitie 'Behoud IJsselmeerziekenhuizen'

25 oktober 2018

Petitie 'Behoud IJsselmeerziekenhuizen'

Er is een petitie gestart door een inwoner van Flevoland voor het behoud van het ziekenhuis. Als SP Lelystad ondersteunen we deze petitie. Doordat zorgverzekeraars geen toekomst meer zien in het ziekenhuis, is vandaag het faillissement uitgesproken.  Fractievoorzitter van de Statenfractie SP Flevoland, Frans Mulckhuijsen:  “Patiënten en zorgverleners zijn de speelbal geworden van commerciële belangen. Dat mag niet gebeuren”

Door de verzekeraars is de stekker uit het ziekenhuis getrokken. Hierdoor dreigen veel patiënten hun behandeling te moeten staken en vaste behandelaar te verliezen. Daarnaast staan de banen van bijna duizend medewerkers op het spel.

De SP ziet in de mogelijke sluiting van het ziekenhuis het failliet van de marktwerking in de zorg, waarbij patiënten en zorgmedewerkers de dupe worden van het winstbejag van zorgverzekeraars. Mulckhuijsen: “Het is te gek voor woorden dat een drukbezocht ziekenhuis door verzekeraars de das wordt omgedaan. Zeker in een stad waar mensen het niet breed hebben. Het kan niet zo zijn dat mensen langer moeten reizen voor medische zorg etc... mensen moeten in welke omstandigheden dan ook het ziekenhuis kunnen bereiken!

Met het ondersteunen van deze petitie roepen wij de minister op om in te grijpen, zodat het ziekenhuis behouden blijft voor Flevoland  Niet het belang van verzekeraars en aandeelhouders, maar toegankelijke gezondheidszorg moet voorop staan.”

Klik hieronder op de link om de petitie te ondertekenen.