Dierenwelzijn

23 mei 2017

Dierenwelzijn

SP-amendement aangenomen. - Geen euthanasie op opvangdieren!
Dinsdagavond heeft de gemeenteraad besloten over het nieuwe dierenwelzijnsbeleid. SP-raadslid Alexander Sprong heeft in zijn betoog aandacht gevraagd voor alle vrijwilligers en organisaties die in Lelystad die zich met veel energie en liefde inzetten voor zwerf-, asiel-, of gewonde dieren in onze stad. Ook heeft de SP een motie mede ingediend die deze vrijwilligersorganisaties een vaste plek in een adviescommissie geeft. Deze motie is aangenomen en de commissie gaat zich actief met het dierenwelzijnsbeleid van de gemeente bemoeien.

Ook diende hij het SP-voorstel in dat vastlegde om in Lelystad "opvangdieren niet meer te euthanaseren, tenzij een dierenarts dit voor het welzijn van het dier noodzakelijk acht." Dit voorstel haalde een meerderheid in de stemming en daar is hij ontzettend blij mee. "Dieren doden omdat ze al lang in het asiels zitten is een angst van velen, dit komt gelukkig weinig voor, maar het is mooi dat we in Lelystad de principiële keuze hebben kunnen maken dat we dit niet willen."

Minder mooi was de inbreng van de partij LEUC; deze partij stelde voor om de huisdieren van mensen op het minimum preventief te steriliseren of castreren. De SP heeft zich uitgesproken tegen deze stigmatiserende manier van het behandelen van een hele groep inwoners. De SP is voor het helpen waar uit armoede problemen zijn, maar niet voor het beslissen over mensen en al helemaal niet over hele groepen op basis van inkomen.