SP pal voor sociale woningbouw

14 juni 2016

SP pal voor sociale woningbouw

Bij de behandeling van de Woonvisie, heeft een drastisch voorstel van de VVD van 3 A4-tjes, inmiddels in de gemeenteraad al bekend als het "monster-amendement" , helaas een meerderheid behaald. Alleen SP, PvdA en GroenLinks stemden tegen.

Een grote meerderheid van de Lelystadse gemeenteraad stemde hiermee het oorspronkelijke plan van het college weg. Hoewel de afspraken uit het raadsakkoord een nog grotere schade wisten te voorkomen ligt er tot 2020 een woonvisie waarbij met name de sociale huursector er karig van af komt.

Doordat er de komende jaren sterk de nadruk komt te liggen op het bouwen van nieuwbouwwoningen boven de €170.000,- en er geen extra sociale huurwoningen mogen worden gebouwd als de wachtlijsten oplopen, valt te verwachten dat deze daadwerkelijk nog langer gaan worden. Daarbij komt er ook een stop op goedkope nieuwbouwwoningen waardoor er voor starters en doorstromers met een midden inkomen alleen nog maar keus is uit de al bestaande woningen in de oude wijken.

Het is teleurstellend dat naast de VVD ook veel andere, met name locale partijen (Inwonerspartij, Leefbaar Lelystad, LEUC en Opa+) deze groepen Lelystedelingen in de kou laten staan en meer geïnteresseerd lijken te zijn in nieuwkomers van buiten met een hoger inkomen dan de huidige Lelystedelingen.

Alexander Sprong, woordvoerder woonbeleid, heeft tijdens het debat 4 amendementen ingediend en tot het bittere eind het standpunt van de SP verwoordt. Hierbij zijn eerste termijn:

Voorzitter,

In het voorstel van het college luidt het 1e punt als volgt:
In het woonbeleid te focussen op Lelystad als aantrekkelijke woonstad en daarvoor in te zetten op de volgende speerpunten:

• Punt A. Goede en betaalbare woningen voor iedereen.
  • Punt B. Goede woningen in prettige en betaalbare woonwijken.

Voorzitter.
Wat de SP betreft hadden we het hierbij kunnen laten. Deze 2 punten benoemen namelijk voor ons zeer belangrijke zaken.
Woningen moeten voor iedereen bereikbaar en betaalbaar zijn, dat betekent dat er in alle prijsklassen voldoende aanbod moet zijn en hiervan is de sociale huur een onmisbaar onderdeel.

Wachtlijsten dienen daarbij niet verder op te lopen, de SP is van mening dat deze nu al meer dan lang genoeg zijn. Wanneer wij op straat mensen spreken, dan maken zij zich zorgen of hun kinderen nog wel een huurwoning kunnen vinden, of dat ze zelf naar een aangepaste senioren woning kunnen wanneer dit later nodig is.

Het bouwen van nieuwe woningen in de afgesproken verhoudingen voor de juiste doelgroepen is hierbij essentieel. Ook het behoud van de kernvoorraad sociale huurwoningen is nodig om de wachtlijsten niet verder te laten oplopen. Wij dienen hiervoor samen met PvdA, GroenLinks en een amendement in.

Onze huursector moet plaats bieden aan de huidige en de nieuwe Lelystedelingen, hun kinderen die gaan studeren of werken en het huis verlaten. Urgentie neemt straks daarbij maximaal een kwart van de wachtlijst in, wij zien graag dat ouders met kinderen in een (vecht)scheiding niet op straat komen te staan. En zijn dan ook mede-indiener van een motie van de ChristenUnie.

Voorzitter.
We wonen in een mooie, ruime en groene stad. Prettige woonwijken zijn van grote waarde. Naast de kwaliteit van een individuele woning is ook de sociale structuur in de wijk, van grote invloed op het leefmilieu. Wanneer er zich kansen voordoen om de balans in de wijken te verbeteren dan moeten wij die mogelijkheid niet uitsluiten, hiervoor dienen wij samen met PvdA, GroenLinks en 2 amendementen in.

Groen is ook de kleur van duurzaamheid, de SP wil naar een klimaatneutrale stad in 2025 en ziet daarbij mogelijkheden om ook aan de draagkracht van onze inwoners te werken. Het mes kan wel degelijk aan 2 kanten snijden. Wij zullen het amendement van GroenLinks dan ook mede indienen.

Tot slot zien wij; dat in het voorgestelde amendement van de VVD duidelijk prijsklassen worden gedefineerd in punt 3, en een bijbehorende voorkeur in punt 5. Dit wordt in punt 9g van het amendement herhaald, wij dienen samen met PvdA, GroenLinks en een amendement in om dit te herstellen.
Dank u wel.