Motie Vluchtelingen

Motie Vluchtelingen

15 september 2015

Voorzitter,

Wereldwijd zijn naar schatting 60 miljoen mensen op de vlucht.
Op ruim 7 miljard mensen is dat nog geen procent.
Wel is het een procent teveel, omdat deze mensen vluchten voor oorlog, moord, mishandeling, honger, ziekte en ellende.
Meer dan de helft van alle vluchtelingen zijn kind. Ruim dertig miljoen kinderen die waarschijnlijk nog nooit rust, veiligheid of een huis hebben gehad.

In de meeste conflicten waar deze mensen voor vluchten heeft onze westerse wereld een flinke vinger in de pap of heeft dat gehad. Ik hoef maar te herinneren aan de bewuste destabilisatie van rustige landen onder president Bush, met alle desastreuze gevolgen sindsdien. Of de uiterst profijtelijke wereldwijde wapenhandel die de conflicten mogelijk maakt en in stand houdt.

Dat schept een verantwoordelijkheid.

Het enige wat vluchtelingen echt nodig hebben is vrede. Zodat ze niet bang meer hoeven te zijn, weer kunnen lachen, ze naar school kunnen, kunnen leren, kunnen werken, nuttige en mooie dingen kunnen maken. Zodat ze trots kunnen zijn op wat zij in hun leven bereiken.

Voorzitter, de wereldwijde vluchtelingencrisis heeft eindelijk ook Europa bereikt. Het Europa, dat in 1951 het voortouw nam om de toenmalige vluchtelingencrisis voor eens en voor altijd op te lossen. Dacht men. De internationale vluchtelingenverdragen hebben indertijd de Europese problemen snel opgelost. En daarna zijn wij niet moe geraakt andere continenten op hun, door ons opgelegde, verantwoordelijkheden te wijzen.

Dat schept verplichtingen.

Toch klinkt bij ons de roep: "Grenzen dicht!" steeds luider.
Soms zeggen mensen dit omdat ze bang zijn te verliezen wat zij hebben. Soms omdat zij het niet hebben getroffen in het leven; het zwaar hebben, arm zijn, niet gezien of gewaardeerd worden in ons eigen land. Soms zeggen mensen het omdat ze een vijand nodig hebben om zich sterk te kunnen voelen. Omdat ze groeien als ze anderen kunnen kleineren. Omdat ze denken te winnen bij woede, haat of onverschilligheid.

Maar de SP vraagt hen: zijn de vluchtelingen er schuldig aan dat wordt bezuinigd op de zorg? Nee!
Zijn zij er schuldig aan dat er wachtlijsten bestaan voor een betaalbare woning? Nee, de wachtlijsten waren ar al voor meer migranten naar ons land kwamen.
Waren er in ons land dan al problemen als ongelijkheid, tweedeling en armoede? Ja, die waren er al lang.

Het probleem is niet dat we ons teveel om anderen bekommeren, het probleem is juist dat we ons dat te weinig doen. We zijn niet solidair met te veel mensen, we zijn solidair met te weinig mensen, en in te geringe mate.
Het VN vluchtelingenverdrag is er juist voor slechte tijden als deze, waarin het risico bestaat dat we ons laten leiden door angst, boosheid, egoïsme en onverschilligheid. Het verdrag is er juist om te kunnen dienen als gids. Het vluchtelingenverdrag is juist actueler dan ooit!

Een rijk land als Nederland moet, kan en mag haar steen bijdragen. Daarop zouden we ook trots moeten zijn.

De SP gaat niet in op oproepen tot het scheppen van een vijand. De SP wenst niet te strijden niet tegen mensen, hoe je hen ook noemt. De SP wenst te strijden tegen angst.
De angst voor de ander.
We hebben niet minder solidariteit nodig. We hebben meer solidariteit nodig. Alleen die brengt vrede.

En verder zijn vluchtelingen gewoon welkom.

Voor wat betreft Lelystad betekent dat dat we goed moeten onderzoeken wat kan en wat niet kan. Lelystad heeft de nodige problemen al op haar bordje liggen, en de bewoners hebben er recht op dat deze niet nog extra worden vergroot. Wij verzoeken dan ook het college een gedegen analyse te maken van de mogelijkheden die er zijn, maar ook de onmogelijkheden en de te verwachten problemen, maar ook kansen in beeld te brengen.
Zodat de raad een goed afgewogen besluit zal kunnen nemen of, en zo ja hoeveel vluchtelingen kunnen worden gehuisvest. En vooral ook waar. Niet elk leeg gebouw in elke omgeving leent zich voor het onderbrengen van vluchtelingen.
Maar een besluit hierover vraagt inzicht en kennis, en de SP roept het college dan ook graag op de benodigde gegevens hiervoor te verstrekken.

Dank u wel.