Druk actieweekend

15 september 2015

Druk actieweekend

Afgelopen weekend, 12 en 13 september 2015, was een druk actieweekend met acties van de FNV tegen de afbraak van de zorg, en van de organisatie Vluchtelingen Welkom om op te roepen tot de betere en ruimhartiger opvang van de vluchtelingen die momenteel uit Syrië Europa binnenkomen.

Zaterdag was de grote FNV demonstratie in Amsterdam tegen de verdere afbraak van de zorg. De afdeling Lelystad was daar flink vertegenwoordigd met bestuurs- en fractieleden om onze bezorgdheid over het rijksbeleid en de opgelegde kortingen uit te spreken. Ruim 15.000 anderen waren daarbij aanwezig. De wandeltocht door Amsterdam was dan ook aangenaam en vooral: warm.
Het weer en de sfeer waren goed, totdat staatssecretaris Van Rijn het podium betrad. Een luid gejoel en gefluit viel hem ten deel, maar dat kon hem niet tot toezeggingen brengen. Hij kwam niet verder dan een oproep aan het FNV om bij hem aan tafel te komen om te onderhandelen over hoe de 'noodzakelijke' bezuinigingen zouden moeten worden ingevuld. Maar zijn betrouwbaarheid heeft het afgelopen jaar een flinke deuk opgeleverd, omdat hij in dat soort gesprekken steevast aan zijn uitgangspunten heeft vastgehouden en geen enkele aanpassing aan zijn plannen wilde. Op die manier verder praten heeft dan ook nauwelijks zin.
De staatssecretaris heeft in de zorg een flinke puinhoop veroorzaakt en wil voorlopig blijkbaar daarvoor de verantwoordelijkheid niet dragen.

Zondag was de landelijke demonstratie Vluchtelingen Welkom op de Dam in Amsterdam. Vanuit Lelystad was de fractievoorzitter Hugo Teerds aanwezig. Naar schatting waren bij het begin zo'n tweeduizend mensen aanwezig, waaronder ook vele huidige en voormalige vluchtelingen.
Na verschillende toespraken, waaronder een bijzonder gevoelige en fraaie toespraak van SP Tweede Kamerlid Sharon Gesthuizen, werd opnieuw een wandeltocht door de binnenstad van Amsterdam gehouden. Ook hier was de sfeer goed. Over het algemeen werd vanuit de toeschouwers vriendelijk en welwillend gereageerd op de meegevoerde posters en spandoeken.
Op een enkel incident na van een mevrouw die het nodig vond duidelijk boos dwars door de tocht te benen en mij toe te bijten: "Stommelingen!" Veel verder kwam zij echter niet en na een vriendelijk: "Wat bedoelt u?" Liep zij overduidelijk nog bozer snel door en verdween.
Teruggekomen op de Dam was de optocht duidelijk aangezwollen en liepen beduidend meer dan de eerste tweeduizend mensen mee.