SP stemt tegen poepzakjes controleur

17 juni 2015

SP stemt tegen poepzakjes controleur

De rol van de gemeente is veranderd, en er worden meer verantwoordelijkheden bij de samenleving gelegd. Hierdoor was het wenselijk om er voor te zorgen dat een verordening als de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) zo goed mogelijk daarop aansluit. In de APV stelt de gemeente aanvullende regels vast die voor onze stad gelden naast de landelijke wetten en regels. Vanwege de genoemde rolwijziging en verantwoordelijkheden heeft er een grondige doorlichting van de belangrijkste onderdelen plaatsgevonden. Dit heeft geresulteerd in een groot aantal wijzigingen en daardoor in vermindering of vereenvoudiging van regels voor burgers en bedrijfsleven.

Voor de bespreking over de kadernota begon heeft de gemeenteraad nog gesproken over de APV. De SP is van mening dat de nieuwe APV voor het overgrote deel positief is en heeft hier voor gestemd. Daarbij zijn er van andere fracties de volgende amendementen (wijzigingen) behandeld:

• Amendement VVD: de niet kloppende en onuitvoerbare regel over de breedte (2,0m) en de belemmering van de doorgang op voetpaden afschaffen. De SP heeft hier voor gestemd, aangezien wij voor het afschaffen van overbodige regels zijn. Dit amendement is door de raad aangenomen.
  • Amendement VVD: een straatfeest en een buurtbarbeque hoeven geen vergunning aan te vragen, maar doen een melding bij de gemeente. Het college wilde een vergunning vanwege (kleine) risico's invoeren. De SP heeft voor gestemd, aangezien wij straatfeesten en buurtbarbeque's ook niet als risicovol zien en een melding meer dan voldoende vinden. Dit amendement is door de raad aangenomen.
  • Amendement Inwonerspartij en OPAplus: mensen die een blindengeleidehond opleiden (mensen die kunnen zien) hoeven hondepoep niet op te ruimen en alle mensen die met een hond lopen moeten verplicht een opruimmiddel (zakje, schepje) bij zich hebben en laten zien aan de controleur. De SP onderkent de ergernis van hondepoep en vindt dat er meer moet worden ingezet op bewustwording bij de hondeneigenaren, desondanks heeft de SP hier tegen gestemd. Mensen die kunnen zien kunnen ook opruimen zonder uitzondering van diegene die een hulphond opleiden. Ook is al in de door het college voorgestelde regels opgenomen dat iedereen de uitwerpselen moet opruimen met uitzondering voor de gehandicapte die de hond nodig heeft, dat vindt de SP juist en voldoende. De SP wil geen poepzakjes of poepschepjes controleur, wanneer de overtreding op heterdaad wordt geconstateerd door de handhavers is dat voldoende en uitvoerbaar. Dit amendement is door de raad aangenomen.
  • Amendement VVD: reclame voertuigen (ook aanhangers met reclame) die worden geparkeerd met als enig doel reclame te maken worden toegestaan op de industrieterreinen. De SP heeft tegen gestemd, ondernemers kunnen een ontheffing aanvragen als ze een voertuig willen plaatsen om bijvoorbeeld extra reclame te maken voor bijvoorbeeld vuurwerkverkoop. Dit vinden de SP voldoende en wij willen verrommeling en gevaarlijke situaties voorkomen. Dit amendement is door de raad aangenomen.
  • Amendement VVD: een voertuig is een reclamevoertuig als het langer dan 4uur geparkeerd is. De SP vindt dit onuitvoerbaar om te controleren en te bewijzen daarom hebben wij hier tegen gestemd. Dit amendement is door de raad aangenomen.

Bovenstaande amendementen heeft de fractie naast inhoud getoetst op uitvoerbaarheid en betaalbaarheid. Door het beperken van de mogelijkheden van het plaatsen van een reclamevoertuig tot 4 uur en het verplicht tonen van een opruimmiddel voor hondenpoep zal er extra op deze onderdelen gecontroleerd moeten worden waarvoor dan ook een financiële dekking gezocht moet worden.