Betoog SP Kadernota 2016-2019

16 juni 2015

Betoog SP Kadernota 2016-2019

De SP stond en staat voor haar idealen en voor haar standpunten. Voor Menselijke waardigheid, Gelijkwaardigheid en Solidariteit en zal dat ook blijven doen.
Afgelopen jaar is een roerig jaar geweest waarbij het zwaartepunt voornamelijk bij de drie transities in het sociale domein heeft gelegen. De verschillende transities zijn gepaard gegaan met forse bezuinigingen.

Voor 2016 hangt echter de invoering van het objectieve verdeelmodel, die met name bij de jeugdhulp aanzienlijke financiële consequenties met zich mee zal brengen, ons als een zwaard van Damocles boven het hoofd. Om te voorkomen dat we in een spiraal van bezuinigingen terecht komen, waarbij de meest kwetsbare inwoners van Lelystad niet meer de hulp kunnen krijgen die nodig is, is het van groot belang om met de ingezette transformatie door te gaan en te komen tot nieuwe werkwijzen en oplossingen. Graag ontvangen wij zo vroegtijdig mogelijk een overzicht met mogelijke gevolgen van het objectieve verdeelmodel met gedegen voorstellen voor de opvang ervan waaruit de raad kan kiezen. Wij houden het college daarbij ook aan de afspraak dat deze rijksmiddelen volledig voor de betreffende taken worden aangewend.

De SP is blij met het inzetten van meer financiële middelen voor schuldhulpverlening maar tegelijkertijd maken wij ons ook ernstig zorgen. Steeds meer mensen komen in de financiële problemen en daarbij is één ding zeker, in deze tijden, waarin de voortwoekerende crisis de bevolking heeft bereikt, kan dit iedereen overkomen.

Voor ons is de continue aandacht voor de kwaliteit van het onderwijs van groot belang. Het CPB wijst er daarbij op dat er een steeds grotere kloof ontstaat tussen de verschillende bevolkingsgroepen op scholen. De nog steeds, ondanks het parlementair onderzoek onderwijsvernieuwingen, doorgaande schaalvergrotingen en fusies in het onderwijs baren ons grote zorgen. Daarom kijken wij kritisch naar de plannen van SVOL. De SP wil onderzocht en duidelijk onderbouwd hebben wat de aantoonbare en meetbare verbeteringen op zijn onderwijstechnisch niveau, voordat we als raad de gereserveerde gelden (€ 18 miljoen) vrijgeven.

Voor de SP is de focus op kwetsbare jongeren heel belangrijk en moet vooral blijven, maar daarbij moeten ook jongeren met extra talenten niet worden vergeten vergeten. Er moeten meer verbindingen worden gemaakt tussen bedrijven, scholen en opleidingen, zoals nu al gebeurt in het Werkbedrijf, want dat lijkt een succesvol recept. Daarnaast moeten wij bedrijven actief laten meewerken aan stages, wij moeten zoveel mogelijk scholen en bedrijven samenbrengen.

Voor de SP is het college op de goede weg met het op maat, naar behoefte en mogelijkheden van de bewoners invullen van het zelfbeheer door bewoners in de buurten. Naar eigen inzicht, binnen afgesproken spelregels. Ook in het komende jaar zullen wij met belangstelling de resultaten van deze benadering tegemoetzien. Voor de SP geldt al vele jaren: "De buurt is de schaal van de toekomst!" De buurt is de schaal waarop mensen leven, dus juist daar regel je als bestuur zaken.

Voor wat betreft duurzaamheid constateren wij dat er in het afgelopen eerste jaar van dit college weinig concreets is gebeurd. Er wordt gewerkt aan een integraal duurzaamheidsplan, en daar hebben ongetwijfeld flink wat mensen werk en inkomen aan, maar de wereld gaat wel door. Wij pleiten daarom niet voor weer nieuwe plannen, maar voor toepassing van het in programma 6 met zoveel trots gepresenteerde principe SIMPEL: snel, innovatief, menselijk, praktisch, efficiënt en leuk.
Er is behoefte aan een duidelijk commitment, snelle en zichtbare resultaten en vooral: handen nu snel uit de mouwen! Doe voor de bevolking en bezoekers zichtbare dingen. Laat zien dat het een kernpunt van beleid is.

De constatering van vorige week dat de nieuwe concept Welstandsnota het door bewoners plaatsen van particuliere kleine windmolens in de stad onmogelijk maakt, terwijl dat in Almere juist speerpunt van het duurzaamheidsbeleid is, moet toch te denken geven. Volgens de schrijver van de brief zijn nu al voor twaalf plaatsingen geen vergunning afgegeven. Is hierover afstemming geweest tussen afdelingen? En met Almere en de provincie?

Het principe SIMPEL zou de raad ook zichzelf ter harte kunnen nemen. Wat Lelystad nodig heeft is daadkracht, initiatief en gebruik van kansen, een open en besluitvaardige benadering van collegevoorstellen, die tenslotte uitvoering geven aan het door vrijwel de gehele raad omarmde coalitie-akkoord, dat door deze brede instemming werd gepromoveerd tot raadsakkoord. Het is aan onze inwoners niet uit te leggen dat wij niet samen met het college de mouwen zoals beloofd opstropen en flink aan het werk gaan. De polder, en zeker Lelystad, zijn niet af! Wij hebben een grote achterstand in te lopen op steden en provincies op het oude land, we moeten resultaten behalen voor onze inwoners, en niet bij voorbaat vele ontwikkelingen tegenwerken, dichtregelen of frustreren.

Er is momenteel onder invloed van de eerder geschetste ontwikkelingen op de woningmarkt een toenemende vraag naar huurwoningen en afnemende vraag naar koopwoningen. Daarop moeten wij inspelen en de SP wil daarom in de nieuwe woonvisie onverkort vasthouden aan de 70/30 regeling die wij hebben vastgesteld. Het gaat in deze omstandigheden niet aan om dit ter discussie te stellen. Daarbij moet voor ons vooral aandacht worden gegeven aan meer betaalbare woonruimte voor starters, jongeren en mensen met een kleine beurs, dus niet alleen het toekomstige bouwprogramma laten afhangen van het aantal te vestigen statushouders.

De SP zou graag zien dat met betrekking tot de extra taakstelling van statushouders de gemeente voor zover mogelijk een ruimhartig beleid voert met betrekking tot huisvesting en alle daarbij behorende aspecten, om tot een zo probleemloos mogelijke integratie van deze slachtoffers te komen. Net als wij in en na de oorlog door andere landen werden geholpen, zijn wij het moreel verplicht ook anderen zoveel mogelijk te helpen uit armoede en oorlogsellende te kunnen ontsnappen.

Bereikbaarheid is belangrijk voor bewoners, bedrijven en Lelystad als aantrekkelijke vestigingsplaats. De aandacht voor de doorstroming en veiligheid in het verkeer moet op peil worden gehouden en indien mogelijk verbeterd worden. De SP wil de zeggenschap over het openbaar vervoer in gemeentelijke handen houden maar de deelname aan de Vervoerregio welke in 2017 overgaat in een Gemeenschappelijke regeling maakt dat wij de zeggenschap over onze Openbaar Vervoer concessie uit handen geven. Wij zullen daar kritisch naar kijken.

De SP ziet met belangstelling de zoektocht tegemoet naar een methodiek om het grondbedrijf in stabieler vaarwater te krijgen om toe te kunnen groeien naar een realistische meerjarenbegroting. Wij wensen het college daarbij veel innovatie en succes toe. Het zou een grote stap zijn als dit te verwezenlijken zou zijn.

En voor het algemeen geldt voor de SP bij het beoordelen van alle werkzaamheden: Veel aandacht voor het verkleinen van het gat tussen arm en rijk op elk gebied: wonen, werken en leren.