Bed bad en brood haalt geen meerderheid

9 juni 2015

Bed bad en brood haalt geen meerderheid

Tijdens de behandeling van de motie bed, bad en brood heeft de fractievoorzitter van de SP in stevige woorden betoogd dat ieder mens recht heeft op een menswaardig bestaan.

'Voor de SP is menselijke waardigheid een van de belangrijkste uitgangspunten die er zijn, ongeacht afkomst. Mensen mogen niet gestraft worden om wie ze zijn en om de omstandigheden waarin zij verkeren. Vaak is het niet de eigen keuze om illegaal te zijn maar door omstandigheden in een uitzichtloze positie gedwongen waardoor ze niet anders kunnen dan illegaal hier verblijven. Overigens is de SP van mening dat geen mens illegaal is en iedereen die in Nederland verblijft recht heeft op bed, bad en brood'.

De fractie maakt zich wel ernstige zorgen om de standpunten van een meerderheid van de raad, waarbij de fractie van Partij van Lelystad zei; 'iedere dag lastig te worden gevallen door zielige bootvluchtelingen onthaald door onthaal committees' en hiermee inspeelt op de onderbuikgevoelens van PVV aanhangers. De SP fractie neemt nadrukkelijk afstand van zulke uitspraken en vraagt zich af waar de humaniteit en menselijk waardigheid is gebleven in de samenleving. Het wordt zo langzamerhand wel heel koud en kil in Nederland.