Jeugdzorg

28 oktober 2014

Jeugdzorg

Vanaf 1 januari 2015 draagt de gemeente de verantwoordelijkheid voor de meest kwetsbare groepen in onze samenleving. Dit komt onder andere door de overheveling van de jeugdzorg van de provincie naar de gemeente. Die overheveling gaat gepaard met een forse bezuiniging, de zogenaamde efficiëntiekorting, een korting op het budget omdat het Rijk van mening is dat de gemeente de financiële middelen doelmatiger kan inzetten.

De SP is in principe voorstander van de overheveling van de jeugdzorg naar de gemeenten, hoewel wij liever hadden gezien dat de bezuinigingen in het huidige stelsel werden doorgevoerd. Het is goed dat er niet meer met meerdere hulpverleners in één gezin wordt gewerkt, de zorg komt dichterbij en wordt laagdrempeliger, met teams die hun wijk en buurt kennen en daardoor veel sneller problemen kunnen signaleren en hulp kunnen bieden.

Om geen jongeren tussen wal en schip te laten vallen en de continuïteit van zorg te waarborgen, wordt er in ieder geval in 2015 zoveel mogelijk met bestaande aanbieders en hulpverleners gewerkt. Ook mogen cliënten in zorg of met een aanspraak op zorg hun traject bij dezelfde aanbieder afmaken of hun aanspraak op zorg verzilveren.

Juist omdat dit zo een grote en complexe verandering betreft, waarvan een groep kwetsbare jongeren absoluut niet de dupe mag worden, vinden wij monitoring en een regelmatige terugkoppeling naar de raad van groot belang zodat wij tijdig kunnen sturen als het nodig is. Omdat de SP de ontwikkelingen en voortgang van de transitie nauwlettend wil blijven volgen heeft de SP een amendement ingediend waarin wordt verzocht de raad met regelmaat over de voortgang en ontwikkelingen te informeren. Dit amendement is raadsbreed aangenomen.