SP Lelystad in actie voor behoud gezondheidszorg!

8 januari 2014

SP Lelystad in actie voor behoud gezondheidszorg!

Lelystad wordt sinds begin van het jaar overspoeld met slecht nieuws rond de gezondheidszorg. Eerst maken de apothekers samen met de zorgverzekeraars bekend dat er vanaf 1 januari geen nachtdiensten meer worden gedaan door de apotheken in de stad. En vervolgens maakt Triade bekend dat er door de onzekerheden rond de zorgbudgetten vanaf 2015 alvast ongeveer 200 banen zullen worden geschrapt. Dat is dan in de gehele provincie, maar je zult er maar van afhankelijk zijn.

De SP maakt zich over deze zaken veel zorgen. Beiden zijn een gevolg van beleid van de Rijksoverheid en de buitensporige bezuinigingen op de gezondheidszorg die vooral de gewone man treffen. Terwijl de zorgverzekeraars op enorme hoeveelheden geld zitten dat de afgelopen jaren op de bank is gezet als 'zekerheid' voor de eigen organisatie, geld dat wij hebben betaald voor goede zorg, wordt diezelfde zorg
uitgekleed tot op het bot!

De SP verzet zich hiertegen en zal in Lelystad acties voeren om deze plannen te stoppen of terug te draaien. Ons kamerlid Henk van Gerven zal dinsdag aanstaande in de Tweede Kamer vragen stellen over het stoppen van de nachtdiensten van de apotheken in de Tweede Kamer.

De afdeling Lelystad zal met ingang van zaterdag zolang als dat nodig is acties voeren en handtekeningen verzamelen om het gemeentebestuur, de apothekers en de zorgverzekeraars duidelijk te maken dat het niet past een stad van ruim 75.000 mensen die bovendien provinciehoofdstad is, te beroven van goede en gegarandeerde apotheekzorg.

Wij willen dat het gemeentebestuur uitspreekt dat het steeds verder uitkleden van zorgvoorzieningen in een stad als Lelystad, met een bevolking die meer dan gemiddeld afhankelijk is van zorg, onaanvaardbaar is.

Wij willen hen aanzetten met elkaar in overleg te gaan over een goede en degelijke oplossing voor onze inwoners.

Wij willen duidelijk maken dat het afbreken van de zorg zoals het Rijksbeleid voorschrijft, onaanvaardbaar is en een aantasting is van de internationale verdragen van de mensenrechten, die immers zeggen dat de overheid verplicht is te streven naar het voortdurend verbeteren van de zorg voor mensen, en het afbreken ervan niet toestaat.

Indien het Rijk daarvoor niet de middelen beschikbaar stelt, gaat deze verplichting over op de andere overheden, dus provincie en gemeente. Wij hebben de indruk dat niet iedereen voldoende op de hoogte is van deze verplichtingen, die Nederland als een van de eersten heeft ondertekend.

Houd deze website en onze Facebookpagina in de gaten voor aankondigingen en data van acties en bijeenkomsten!