Houd ziekenhuis Lelystad in publieke handen

29 oktober 2008

Houd ziekenhuis Lelystad in publieke handen

“Voor de SP is het volstrekt onacceptabel dat het ziekenhuis in Lelystad geprivatiseerd wordt. We gaan dan ook van minister Klink eisen het advies van Lodewick niet over te nemen. Niet privatiseren, maar nationaliseren. Banken worden genationaliseerd, terwijl ziekenhuizen worden geprivatiseerd. Dat is de wereld op zijn kop.” Dat zegt SP-fractievoorzitter Agnes Kant in reactie op het advies van de commissie Lodewick die de situatie van de in nood verkerende ziekenhuizen onderzocht.

Lodewick, die zijn onderzoek uitvoerde in opdracht van minister Klink van Volksgezondheid, adviseert de fusie van de IJsselmeerziekenhuizen ongedaan te maken. Het ziekenhuis in Lelystad moet volgens hem worden overgenomen door een particuliere ondernemer. Het ziekenhuis in Emmeloord zou dan aansluiting moeten zoeken met het Antoniusziekenhuis in Sneek.

Kant wil een debat met de minister van Volksgezondheid, welzijn en sport. De landelijke en de lokale SP voeren actie voor behoud van de ziekenhuizen in Lelystad en Emmeloord. De actiepunten zijn:

• Garantie voor banken, dan ook voor ziekenhuizen
  • Volwaardige ziekenhuiszorg, zowel in Lelystad en Emmeloord. De ziekenhuizen moeten weer worden losgekoppeld
  • Geen privatisering van de ziekenhuizen

Aanstaande vrijdag 31 oktober organiseert de SP een actiebijeenkomst voor het behoud van de IJsselmeerziekenhuizen. Onder de aanwezigen is SP-fractievoorzitter Agnes Kant. Aanvang 19.30 uur in het restaurant van het Zuiderzeeziekenhuis in Lelystad.