Convenant een blanco cheque

27 oktober 2007

Convenant een blanco cheque

Het door het college van B&W vastgestelde convenant 'Ontwikkeling Luchthaven Lelystad', waarin de gemeente Lelystad, provincie Flevoland, Schiphol Group en Lelystad Airport afspraken maken over de inspanningen die zij gaan verrichten om de gewenste uitbreiding van Luchthaven Lelystad te realiseren, is donderdagavond met negen stemmen tegen aangenomen.

De SP raadsfractie heeft tegengestemd. Het convenant blijkt namelijk het een en ander aan uitwerking te missen oftewel, "het is een blanco cheque en die tekenen wij niet", aldus de fractievoorzitter van de SP. Tevens zijn er discrepanties op te merken ten aanzien van het beoogde doel van de uitbreiding: er wordt gesproken over de ontwikkeling tot een regionale luchthaven, terwijl de minister van Verkeer en Waterstaat duidelijk een uitzondering heeft gemaakt voor Lelystad. Luchthaven Lelystad krijgt een bovenregionaal karakter, en gaat dus overloop van Schiphol opvangen.

Op 10 oktober j.l. is door de Raad van State (afdeling Bestuursrechtspraak) beslist dat Luchthaven Lelystad op korte termijn niet mag groeien. De milieu effect rapportage (MER) moet over gedaan worden. Het doel van de uitbreiding van Luchthaven Lelystad was de ontwikkeling in 2 fasen uit te voeren; fase 1 zou de verplaatsing van de lichtere vliegtuigen behelzen en de (verplichte) beoordeling van de milieueffecten zijn alleen op deze 1e fase toegespitst. Er is door de ministers van Verkeer en Waterstaat en VROM te weinig rekening gehouden met de plannen om ook meer en zwaardere vliegtuigen te laten vliegen (2e fase) en zij moeten nu eerst alle milieueffecten van het totale ontwikkelingsplan in kaart brengen.