motie raadplegend referendum verworpen

11 mei 2007

motie raadplegend referendum verworpen

De gezamenlijke motie (SP, InwonersPartij, GroenLinks) welke gisteren (10 mei) in de raadsvergadering werd ingediend is na hoofdelijke stemming met 10 stemmen voor, rest tegen, verworpen.

Waar al die jaren van onderhandelingen met betrekking tot het vliegveld de bevolking pijnlijk buiten beeld gebleven is, komt hier weinig verandering in door het verwerpen van de motie een raadplegend referendum te houden onder de inwoners van Lelystad. De materie zou te complex zijn om met een simpel ja of nee te beantwoorden. Ook zou een (negatieve) uitkomst van het referendum de gemeente in een lastige positie brengen bij de onderhandelingen met de andere partijen zoals de Schiphol Group en het Rijk.

De SP vindt echter dat een belangrijk onderwerp als deze niet enkel binnen bestuurlijke en ambtelijke kringen besproken moet worden, maar juist de inwoner moet laten meedenken en meedoen over de toekomstplannen van onze stad en de provincie Flevoland. Eens in de 4 jaar naar de burger luisteren omdat het verkiezingstijd is, is niet afdoende. Het welzijn van de burger is van elke dag.

Overige punten van kritiek:

• In het "Voorstel tot vaststelling van de integrale visie uitbreiding Lelystad Airport" zijn de lasten die de uitbreiding met zich mee zou kunnen brengen niet goed in beeld gebracht. De MER (Milieu Effect Rapportage) is nog niet klaar.
  • Ook wordt in dit voorstel geen absolute garantie gegeven dat er geen nachtvluchten zullen zijn.
  • De hele visie is gebaseerd op aannames en op geen enkel punt is er garantie dat dit ook daadwerkelijk binnen zal worden gehaald in de lobby bij Rijk en Schiphol.
  • Het doorbreken van de PKB (Planologische Kern Beslissing) 2004 zal in 2009 een feit zijn, want een PKB geldt slechts voor vijf jaar.
  • .