Verslag demonstratie 12 september

20 september 2015

Verslag demonstratie 12 september

Zaterdagochtend 12 september stapte een bescheiden afvaardiging van de SP Lelystad op de trein naar het Centraal Station in Amsterdam met als reisdoel de demonstratie Red de Zorg van de FNV. Ons gemêleerde gezelschap bestond uit elf personen: 7 volwassenen met 4 kinderen, variërend in leeftijd van 5 tot 15 jaar. Het was een gezellige treinreis. In de trein werden T-shirts en buttons uitgedeeld om goed voor de dag te komen tijdens de demonstratie.

Eenmaal aangekomen op het Centraal Station begaven wij ons naar het Damrak, waar wij aansloten in een lange stoet van meer dan 15 duizend demonstranten zich langzaam bewoog richting De Dam. Er werden vlaggen, T-shirts en lunchpakketten uitgedeeld. Op schermen waren de interviews te volgen die Lilian Marijnissen afnam met verschillende ervaringsdeskundigen die de gevolgen van het falende kabinetsbeleid van de afgelopen jaren goed onder woorden wisten te brengen. De boodschap was duidelijk: 3 miljard euro aan bezuinigingen en meer dan 30 duizend ontslagen hebben hun weerslag gehad op ouderenzorg, jeugdzorg, ziekenhuizen en gehandicaptenvoorzieningen.

De demonstratie voerde naar het Westerpark, waar we vlak voor aankomst nog even genoten van een tomatenijsje bij een SP-kraam. In het Westerpark spreiden we onze vlaggen uit als zitplaats en dronken we koffie, water en frisdrank. Op een groot podium werden we toegesproken door politici van Groen Links, de Partij van de Arbeid en de SP, die werd vertegenwoordigd door Emile Roemer.

De VVD liet zich niet zien en evenmin was er vertegenwoordiging van de CNV. Staatssecretaris Van Rijn verdedigde de bezuinigingen en gevallen ontslagen als noodzakelijke maatregelen om de zorg in de toekomst in stand te houden. Hiermee wakkerde hij de woede aan van de menigte en een fluitconcert viel hem ten deel. Emile Roemer daarentegen kon rekenen op luid gejuich toen hij verkondigde af te willen van het systeem van zorgverzekeraars en toe te willen naar één publieke zorgverzekering. De demonstratie werd afgesloten met een optreden van Jeroen van der Boom. Wij namen afscheid en keerden terug, om 's avonds, na aan onze burgerplicht te hebben voldaan, nog te kunnen genieten van een optreden van Kenny B op Lelystart.