SP Lelystad gestart met voorbereidingen landelijke actiedag thuiszorg

14 augustus 2007

SP Lelystad gestart met voorbereidingen landelijke actiedag thuiszorg

De SP afd. Lelystad is begonnen met de voorbereidingen op de komende activiteiten die de voorloper zijn van de uiteindelijke landelijke actiedag. Deze zal plaatsvinden op de dag dat de Tweede Kamer debatteert over de arbeidsmarktproblemen als gevolg van de invoering van de WMO, en zal dan plaatsvinden op het Plein in Den haag. De activiteiten in Lelystad zullen onder andere bestaan uit het verzamelen van protesthandtekeningen en het stellen van vragen in de gemeenteraad.

De kranten hebben er de afgelopen weken mee vol gestaan: duizenden thuiszorghulpen moeten vrezen voor hun baan en moeten ervoor vrezen dat ze in de toekomst tegen veel slechtere arbeidsvoorwaarden (alfahulpconstructie) aan het werk worden gezet. Dit is het gevolg van de invoering van de WMO (Wet Maatschappelijke Ondersteuning) die gemeenten ertoe aanzet de huishoudelijke verzorging zo goedkoop mogelijk in te kopen.

Staatssecretaris Bussemaker heeft nietszeggende afspraken gemaakt met de werkgevers, vakbonden en gemeenten en 20 miljoen euro beschikbaar gesteld om personeel voor de zorg te behouden. Dat is niet om de ervaren mensen te behouden voor de thuiszorg, het voorkomt de ontslagen niet en het voorkomt niet dat het personeel onder druk wordt gezet slechtere arbeidsvoorwaarden te accepteren.

Tijd voor protest, tijd voor actie! Zeg JA tegen goede thuiszorg en NEE tegen duizenden gedwongen ontslagen!